5 způsobů, jak posilovat a zlepšovat paměť

28.07.2018 | komentářů: 0
5 způsobů, jak posilovat a zlepšovat paměť

Možná si často pamatujete historky z dětství a mládí, které jsou staré desítky let. A s krátkodobou pamětí už to bývá horší. Ale nepanikařte. Není žádný důvod rezignovat a vymlouvat se: Jsem starý, tak už si nic nepamatuji. Tréninkem se totiž dá dosáhnout mnohé. Vrcholoví sportovci by také bez poctivého tréninku nedosáhli ničeho. Platí to i o paměti. Pravidelným tréninkem je možné dosáhnout obrovských pokroků. Tak se toho pusťte. Jak na to?

1. Nenechte mozek zahálet

Křížovky, sudoku a různé hlavolamy najdete téměř v každém časopise. Pusťte se do luštění. Pokud nemáte žádný časopis u sebe, klidně sáhněte i po knihách plných křížovek, sudoku a dalších hádanek. Můžete si krátit čas luštěním při cestách vlakem či autobusem, i doma ve chvílích volného času. Existuje i spousta luštících aplikací pro chytré telefony. Každý den vyluštěte jednu hádanku a uvidíte, jak se vaše paměť zlepší. Velmi příjemným způsobem, jak trénovat hlavu je i skládání obrázků puzzle.

2. Jezte mandle a lososa

Nezapomínejte na zdravou stravu, která má také nezanedbatelný vliv na kondici mozku. Především potřebujete dostatek vitamínu E a omega-3 mastných kyselin. V čem najdete hodně vitamínu E? Především v mandlích, v nichž se nachází až 27 % jeho doporučené denní dávky. Dále je velké množství ve špenátu, ve sladkých bramborách, v avokádu, slunečnicových semínkách a pšeničných klíčcích, v dýni či pstruzích. Vzhledem k tomu, že jde o vitamín rozpustný v tucích, vždy se doporučuje zmíněné potraviny konzumovat společně s nějakým zdravým tukem – ideálně olivovým olejem, který dokonce tento vitamín také obsahuje.

Pokud jde o omega-3 mastné kyseliny, jejich vynikajícím zdrojem jsou ryby, například losos nebo tuňák, ale i makrela či sardinky, kromě toho chia semínka, lněná semínka, vlašské ořechy, a dokonce i hovězí maso. Dále můžete zařadit do jídelníčku i kapustu nebo květák. Pestrá strava s vysokým obsahem zeleniny a zmiňovaných potravin vám pomůže udržovat se v psychické pohodě.

3. Zkuste nordic walking nebo jógu

Pravidelný pohyb také významně pomáhá zlepšit mozkovou aktivitu. Proto je důležité, aby i starší lidé rozhodně netrávili svůj čas jenom doma. I krátká procházka osvěží mozek, přinese vám spoustu nových podnětů. Kdo pravidelně sportuje, rozhodně by svůj koníček neměl opouštět ani ve stáří, pokud mu to zdravotní stav alespoň trochu dovoluje. Sportovat lze rekreačně i ve vyšším věku. Ideálním sportem pro vás je nordic walking, jóga či plavání. I v případě nesportujících seniorů platí, že nikdy není pozdě začít, samozřejmě s ohledem na schopnosti a zdravotní stav. Pohyb dokáže nejenom zlepšit fyzičku, ale má významný vliv i na psychickou kondici.

4. Lví hříva pomáhá zlepšit kognitivní funkce

Jako další podpůrnou metodu na povzbuzení paměti vyzkoušejte přírodní medicínu. Na paměť je především vhodná houba hericium, přezdívaná lví hříva. Odborníky velmi zaujala svým neuroregeneračními schopnostmi. Hericium neboli Korálovec ježatý má kaskádovité zubovité ostny. Obsahuje až 20 % bílkovin, chuťově připomíná krevety a humra. Obsahuje nervové růstové faktory, jež stimulují neurony. Studie ukázaly, že u pacientů s mírnou kognitivní poruchou se v době podávání korálovce jako léčiva zlepšil jejich stav. Proběhl zároveň výzkum, který měl prověřit účinky korálovce na tvorbu amyloidových plaků, jež jsou typické pro Alzheimerovu nemoc. Testování prokázalo, že se kognitivní funkce velmi zlepšily. Navíc se zmenšily amyloidové plaky. Znamená to, že tato chytrá houba nejenom pomáhá zlepšit paměť, ale je zároveň velkou nadějí v boji proti Alzheimerově chorobě. Mimoto zmírňuje i deprese a úzkosti.

Špatnou zprávou je, že hericium je u nás těžko dostupné k přímé konzumaci, ale i kdyby bylo, museli byste ho jíst po kilech. Pro zlepšení paměti a kognitivních funkcí se proto doporučuje konzumovat tuto léčivou houbu ve formě 100% extraktu. Extrakt z hericia už na českém trhu seženete hned od několika výrobců. Pokud se rozhodnete hericum vyzkoušet, ujistěte se, že extrakt obsahuje 40% podíl polysacharidů, což zaručuje maximální účinnost léčivých látek.

5. Vitánie snodárná bojuje proti stresu a zánětům nervů

Velmi zdatným rytířem, který dokáže zlepšit duševní zdraví, je Ašvaganda, neboli vitánie snodárná. Jde o bylinu patřící mezi adaptogeny, tedy látky, které zesilují odolnost proti stresu. Její složky sitoindosidy a withaferiny vykazují protistresové vlastnosti. Působí proti depresím, snižuje úzkost, zlepšuje spánek. Účinky proti stresu a úzkosti potvrdily i studie na lidech. Potlačuje záněty nervů a mozku, protože tlumí činnost protizánětlivých látek. Zároveň udržuje mozkové funkce a pomáhá obnovovat kognitivní funkce. Její význam i v případě zvyšování paměti je tedy nezpochybnitelný. Rovněž Ašvaganda, které se přezdívá Indický ženšen, je jako samotná rostlina v Česku těžko dostupná, ale seženete ji ve formě 100% extraktu. I tady koukejte na složení - kapsle s Ašvagandou by měly obsahovat jen čistý extrakt a žádná zbytečná plnidla.

Máte nějaké odzkoušené tipy na zlepšení paměti?

autor: placená inzerce


Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!

Sdílejte tento článek na Facebooku.


Rady a tipy

Co pomůže při revmatické artritidě?

  Pacientům trpícím revmatickou artritidu se údajně velmi osvědčil lněný olej a lněné seminko. Dvě lžičky lněného oleje a dvě lžičky lněného …

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
svatky

Nazapomeňte poblahopřát

Dnes je 19.09.2018

Dnes 19.09 svátek slaví:
Zita

Zítra 20.09 svátek slaví:
Oleg

Včera 18.09 svátek slavil:
Kryštof

© Na stará kolena | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2013 - 2018 Kontakt

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu nastarakolena.cz vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace