Přemýšlejte nad svým jídelníčkem. Senioři by se neměli šidit

02.02.2017 | komentářů: 0
Přemýšlejte nad svým jídelníčkem. Senioři by se neměli šidit

Pokud chcete být i ve stáří fyzicky a psychicky fit, vyplatí se přemýšlet nad svým jídelníčkem. Právě senioři by měli dbát na vyrovnaný poměr živin. Věty typu, na mě už nezáleží, by jim neměly přijít vůbec na mysl. Právě naopak, strava toho může hodně ovlivnit. Strava může mít samořejmě vliv na obezitu ale i třeba na Alzheimerovu chorobu.

Univerzální doporučení neexistuje, každý se musí řídit podle své fyzické aktivity a zdravotního stavu. Obecně se doporučuje snížit příjem živočišných tuků, zato přidat tuky s omega-3 mastnými kyselinami, například vlašské ořechy nebo rybí tuk. S vyšším věkem klesá rychlost metabolismu, proto by měl být jídelníček sestavený z lehčích jídel. Je důležité nezapomínat na pravidelnou stravu a pitný režim. S tím souvisí i přiměřený pohyb a dostatečný spánek.

Jídlem proti Alzheimeru?

Vhodným jídelníčkem se dá dokonce předcházet nemocem, kterými starší lidé trpí, nebo zmírňovat jejich projevy. Je však zapotřebí začít včas a o své zdraví pečovat celý život. Například pro správnou činnost nervové soustavy a celkově metabolismu živin jsou obecně důležité potraviny s obsahem vitaminů skupiny B, jejichž významným zdrojem jsou kvasnice, maso, luštěniny nebo ořechy.

Ani senioři by se něměli šidit

Nedostatečný příjem energie může naopak způsobit podvýživu. Nevyplatí se vyřazovat z jídelníčku třeba zeleninu nebo maso. Pokud na ně náš chrup nestačí, dá se přeci upravit tak, aby člověk zvládl porci sníst.

Zeleninu stačí uvařit do měkka nebo podusit, přidat do polévky, pomazánky či kaše. Ovoce můžete rozmixovat do smoothie či pyré. Ořechy je možné přes noc namočit do vody, aby změkly a daly se lépe pokousat. Také je samozřejmě lze namlít a použít do nějakého jídla.

Určitě není dobré kupovat to nejlevnější. Senioři tak hlavně jí bílé pečivo a cukr, což jim nesvědčí a hlavně je to dobře nevyživuje. Často jim kvůli tomu chybí bílkoviny, nutné pro hojení ran, s nedostatkem zeleniny chybí i vláknina, což zhoršuje zažívání, ale může být i jednou z příčin rakoviny tlustého střeva. Větší množství nekvalitních sacharidů zatěžuje slinivku, což může vést ke zvýšené glykémii. V nekvalitních potravinách také převládají éčka, stabilizátory, konzervanty, transmastné nasycené tuky…

Jsou-li finance omezené, je lepší alespoň v mezích možností kontrolovat kvalitu kupovaných potravin. Místo polotovarů vařte doma z čerstvých produktů, ideálně z vlastní zahrádky, místo dochucovadel používejte bylinky, které trávení podpoří. A takové kysané zelí není drahé a přitom je výborné a zdravé.

Starší lidé jsou náchylnější k dehydrataci, protože ztrácejí pocit žízně. Pak je může často bolet hlava, následují záněty močových cest a třeba i selhání ledvin. K pití je nejlepší čistá voda, čaje, ředěné džusy, ovocné a zeleninové šťávy, minerálky.


Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!

Sdílejte tento článek na Facebooku.



Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku »

Zatím nebyl vložen žádný komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Formulář pro přihlášení

 
Registrace | Zapomenuté heslo

Rady a tipy

Jak se zbavit nalepené žvýkačky

Sedli jste si někdy na žvýkačku a pak ji marně odstraňovali z šatů: Existuje jednoduchý trik. Tato metoda funguje spolehlivě. Účinnější je na botách než na…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
svatky

Nazapomeňte poblahopřát

Dnes je 16.12.2017

Dnes 16.12 svátek slaví:
Albína

Zítra 17.12 svátek slaví:
Daniel

Včera 15.12 svátek slavil:
Radana

© Na stará kolena | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2013 - 2017 Kontakt

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu nastarakolena.cz vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace