Seniory často trápí nechutenství

Štítky: | Zdraví | nechutenství |
18.05.2020 | komentářů: 0
Seniory často trápí nechutenství

Sedmdesátka jako zlomový okamžik, kdy se u seniorů objevuje ztráta chuti k jídlu. Zatímco předtím mohl mít člověk problém spíše s přejídáním, na stará kolena přichází pravý opak. Mnoho seniorů tento problém přitom ani nepozná. Informoval o tom web i60.

„Lidé mívají přibližně do sedmdesáti let nadváhu nebo jsou přímo obézní. Ve věku nad sedmdesát naopak většina seniorů začíná trpět podvýživou. Je to tím, že tuk se přestává ukládat, ubývá svalová hmota. Zároveň se ve vyšším věku vytrácí chuť k jídlu, takže strava lidí bývá jednotvárná. Nemají ani pocity žízně, takže méně pijí. Existují odhady, že až polovina seniorů ve věku nad sedmdesát let je ve stavu, který se dá označit jako podvýživa,“ říká Zdeněk Zadák, vedoucí Centra pro výzkum a vývoj Lékařské fakulty v Hradci Králové.

Někteří lidé si změny svého přístupu k jídlu ani nevšimnou. Zejména ti, kteří žijí sami a jídlo pro ně není společenskou událostí, si prostě koupí něco jednoduchého, obyčejného, levného a nepřemýšlejí nad tím. Mnohdy jde navíc o polotovary, které jsou plné soli.

Otázkou však je, zda mají příbuzní seniory do jídla nutit či ne. Mnohdy dobře míněná snaha dětí a vnoučat přimět seniory k jinému způsobu stravování starší lidi spíše štve. Mladí lidé si totiž velmi často neuvědomují, že nechuť k jídlu, případně konzumování menšího množství jídla prostě k stárnutí patří.

Doporučení při nechutenství a postup k zajištění správné výživy:

-         Pestrá strava, oblíbená jídla, nové recepty, malé porce 5 - 6x denně,

-         Vhodná úprava a konzistence stravy (malé kousky, mixování, strouhání ovoce a zeleniny)

-         Preferovat vařenou a dušenou stravu před smažením a pečením

-         Často jsou lépe snášena jídla studená (saláty) než jídla teplá

-         Zavést svačinky ve formě tvarohových pomazánek, pudinků či pyré

-         Dbát na konzumaci masa, ryb, vajec, mléka, jogurtů, sýrů, luštěnin – zdroj bílkovin

-         Nepít v průběhu jídla, ale zajistit přes den dostatečný příjem tekutin min. 1,5 l denně

-         Před jídlem je vhodná krátká procházka, duševní či fyzická činnost

-         Úprava prostředí - vyvětraná místnost, estetika stolování, poslech oblíbené hudby

-         Zajistit příjemnou atmosféru - láskyplnou pozornost, čas a péči věnovanou seniorovi

-         Důležité je jíst v klidu a nespěchat

Vhodné je také poradit se s lékařem nebo s nutričním specialistou o možnosti speciálních přípravků v tekuté formě, které jsou určeny k pokrytí potřeby výživy u seniorů a nemocných.

Zdroj foto: Pixabay.com


Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!

Sdílejte tento článek na Facebooku.



Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku »

Zatím nebyl vložen žádný komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Formulář pro přihlášení

 
Registrace | Zapomenuté heslo

Rady a tipy

Jak po domácku vyzrát na kašel

Naši předci léčili neduhy různými způsoby. Leckdy úspěšně a hlavně z ingrediencí, co jsou doma. Tak třeba proti kašli prý funguje smíchání teplého mléka s…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
svatky

Nazapomeňte poblahopřát

Dnes je 31.10.2020

Dnes 31.10 svátek slaví:
Štěpánka

Zítra 01.11 svátek slaví:
Felix

Včera 30.10 svátek slavil:
Tadeáš

© Na stará kolena | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2013 - 2020 Kontakt

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu nastarakolena.cz vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace