Strava pro seniory musí být vyvážená, pozor však na módní trendy

06.10.2016 | komentářů: 1
Strava pro seniory musí být vyvážená, pozor však na módní trendy

Já se jen tak něčím odbydu. Jak často tohle slýcháváme od starších lidí. Nemělo by to tak být. I starší člověk potřebuje vyváženou stravu bohatou na všechny potřebné složky. I když s vyšším věkem se snižuje chuť k jídlu a zhoršuje rozeznávání chutí a přibývají problémy se zuby, neznamená to, že bychom neměli na správnou výživu dbát.

Z důvodu opotřebení tělních orgánů a sliznic střev, případné jejich záněty vedou k snížení vstřebávání všech nutričních složek z přijímané stravy. Tyto problémy vedou k nedostatku důležitých živin, především bílkovin a vitamínů a některých minerálních látek. Mezi nedostatkové složky patří především zinek a vápník, z vitaminů jsou to vitamin D, vitamin C i některé z vitaminů skupiny B.

Strava má být pestrá pro zajištění všech potřebných látek, zkuste jíst alespoň 3x denně, abyste zabránili podvýživě a s tím spojenými komplikacemi.Důležitá je i konzistence - strava může být měkčí, mixovaná, mletá, abyste se přizpůsobili zhoršenému chrupu a snížené schopnosti polykat. Jezte dostatečné množství bílkoviny: maso přibližně 100 gramů na den, preferovat libové. Alespoň dvakrát týdně jezte ryby, možné jsou i rybí konzervy jako sardinky v oleji, makrely v tomatě, marinované ryby apod. A nezapomeňte na vejce, aby nedocházelo k odbourávání vlastní svalové hmoty. Mléko a mléčné výrobky: jezte alespoň dvě dávky denně, za dávku považujeme 250 mililitrů mléka, acidofilního mléka nebo kefíru, 1 jogurt, cca 50 gramů sýra nebo tvarohu. Vzhledem k dobré stravitelnosti, pozitivním zdravotním účinkům živé mikroflóry a široké nabídce na trhu jsou velmi vhodné (zakysané) mléčné výrobky. Jsou zdrojem dobře vstřebatelného vápníku a kvalitních, plnohodnotných bílkovin. Ovoce a především zeleninu jezte několikrát denně. Jsou zdrojem vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Vzhledem k možným problémům s kousáním a trávením je vhodné zeleninu tepelně upravit a ovoce konzumovat ve formě pyré, kompotů nebo šťáv.
    
Důležitý je pitný režim. Denně byste se měli pokusit vypít přibližně 1,5 až 2 litry. Zabráníte dehydrataci a následnému kolapsu organismu. Do celkového množství přijímaných tekutin lze počítat i vývarové polévky.

Strava starých lidí by měla být podobná stravě dětí, jen v případě chronických onemocnění upravená s ohledem na nutná speciální výživová opatření.

Nepodléhejte módním trendům, jíst sedmkrát denně nevyhovuje každému

Ze všech stran teď slyšíme: Jezte často po malých dávkách. Noste si všude sebou jídlo v krabičkách. Stále něco uždibujte, nesmíte mít pocit hladu. To je ten správný způsob boje proti tloustnutí a ke stálému zdrvaí. Jenže, jak už to bývá, i tento trend skrývá spoustu nesmyslných tvrzení, obzvlášť když se jedná o starší lidi zvyklé na zcela jiný režim.

Pokud jste celý život jedli třikrát denně, bude se vám ve stáří na nový systém najíždět velmi špatně, je dokonce možné, že se ani nebudete cítit dobře. Pokud vám tento způsob stravování nevyhovuje, prostě to nechte být. Zejména ve vyšším věku by si člověk měl dávat pozor na radikální změny ve způsobu stravování. Pozor i na nadměrné pití džusů a ovocných šťáv, naládujete tak do sebe spoustu cukrů. Problém zkrátka spočívá v tom, že starší generace na současný trend neustálého uždibování není zvyklá. Mnozí lidé byli celý život zvyklí pořádně snídat, obědvat. Večer pak někdo jedl více, někdo méně, ale obědy bývalý zpravidla teplé a vydatné. 

Když sedmdesátník zvyklý na guláše a svíčkovou najednou bude jíst měsíc v poledne jen salát, může to jeho zdraví více ublížit než prospět. Právě ve vyšším věku je třeba dávat si pozor na radikální změny jídelníčku a životního stylu. Takže je samozřejmě skvělé, když si místo salámu budeme dávat kvalitní sýr a zeleninu, když přestaneme brambory polévat louží mastnoty, a když místo bílých rohlíků budeme jíst kvalitní celozrnný chléb a když si místo svíčkové dáme rybu připravenou v páře. Ale vynechat obědy a místo nich zobat celý den nakrájenou papriku, jablka a suchary, není správná cesta.
 


Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!

Sdílejte tento článek na Facebooku.



Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku »
9.5.2018 12:40
Luky 
PROBLEM U SENIORU...
... je hlavne v tom, ze nemaji penize na tuhle stravu. Denne jsem v potravinach a visim, co seniori nakupuji - zejmena pecivo, sladke pecivo, salamy a syry v akci, minimum zeleniny. Je jasne, ze jim chybi jak vitaminy, tak i jine dulezite slozky vyzivy. Pokud se nebudou zvysovat duchody, nebo naopak snizovat poplatky a priplatky za leky a doplnky, seniori budou zdravotne tam, kde ted.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Formulář pro přihlášení

 
Registrace | Zapomenuté heslo

Rady a tipy

Aby se slanina tolik nekroutila

Potřebujete opéct pár plátků anglické slaniny? A nechcete, aby se slanina na pánvičce příliš nekroutila. Než se dáte do opékání, vložte jednotlivé plátky…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
svatky

Nazapomeňte poblahopřát

Dnes je 19.09.2018

Dnes 19.09 svátek slaví:
Zita

Zítra 20.09 svátek slaví:
Oleg

Včera 18.09 svátek slavil:
Kryštof

© Na stará kolena | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2013 - 2018 Kontakt

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu nastarakolena.cz vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace