Desatero: Jak se vyhnout jarní únavě

Štítky: | Zdraví | jarní únava |
17.03.2022 | komentářů: 0
Desatero: Jak se vyhnout jarní únavě

S jarní únavou se může potýkat kdokoliv. Úbytek energie, místo dobré nálady ze slunných dnů, může přijít zcela nečekaně a znepříjemnit nám toto jinak radostné roční období. Vyhnout se jí přitom není tak těžké. Následují nejčastější rady odborníků, které zveřejnil web tyden.cz.

1. Jezte pravidelně

Pokud člověk jí pravidelně, lépe dokáže hospodařit s energií a únava by se celý den neměla dostavit. Podle odborníků tvoří základ tři hlavní jídla - ráno, v poledne a večer. Mezi energetické bomby, které nezkazí postavu, patří zejména brambory, chléb, těstoviny a cereálie. Ke svačině je nejlepší sáhnout po ovoci.

2. Hýbejte se 

Nejlepším receptem na únavu je pohyb. Obecně je doporučováno věnovat se fyzické aktivitě alespoň 150 minut týdně. Jak ale upozorňují odborníci na spánkové poruchy, cvičit pozdě večer by mohlo narušit kvalitu spánku.

3. Shoďte pár kilogramů

Kilogramy navíc zatěžují kardiovaskulární systém a narušují imunitu. To pak může vést k tomu, že se člověk cítí unavenější i při činnostech, které mu dříve nedělaly problém. Kardiologové však doporučují, aby lidé nepospíchali a zátěž zvyšovali postupně. Začít hned běhat maratón by mohlo organismus ještě více zatížit.

4. Zlepšete spánek

Kvalita a kvantita spánku je klíčová, jak uvádí odborníci ze spánkové laboratoře při Všeobecné fakultní nemocnici v Praze. Svým pacientům doporučují, aby ve večerních hodinách omezili televizi a počítač, raději ztlumili světlo a věnovali se klidným  činnostem. Zároveň se vyplatí vyhnout se tučným jídlům k večeři a fyzické aktivitě ve večerních hodinách.

5. Zapomeňte na stres

Pokud se celý den trápíte a jste pod stresem, srdce buší jako o závod, krevní tlak stoupá, svaly jsou napjaté, což organismus vysiluje. V tomto stádiu lékaři doporučují dát si pauzu, vzít si dovolenou, případně se naučit relaxovat.

6. Svěřte se odborníkovi

Existují mezinárodní studie, které doporučují v případě těžké jarní únavy navštívit lékaře. Ti mohou doporučit kognitivní behaviorální terapii, která má na část lidí pozitivní efekt.

7. Zkuste vynechat kávu

Minulý rok doporučila britská Královská psychiatrická společnost unaveným lidem vynechat kofein. V drobných studiích se ukázalo, že po třech týdnech bez kávy, kofeinových limonád a čaje se stav některých pacientů výrazně zlepšil. 

8. Žádný alkohol

Jediná sklenička vína dokáže uspat. Určitě tedy nefunguje dát si skleničku na povzbuzení.

9. Pijte víc vody

Část lidí se necítí dobře z důvodu nedostatku vody. Vynechte však sladké limonády. Dospělý člověk by měl vypít zhruba kolem osmi skleniček vody, mléka či jiného nealkoholického nápoje denně.

10. Doplňte vitamíny

Oslabený organismus není nutné podporovat pouze tabletkami a vitamínovými doplňky. Podle farmaceutů má stejný efekt také ovoce a zelenina, případně jiné pochutiny, které obsahují řadu vitamínů. Při nedostatku vitamínu D je lepší se vydat na krátkou procházku ve chvíli, kdy se objeví sluneční paprsky.

Zdroj foto: Pixabay.com


Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!

Sdílejte tento článek na Facebooku.



Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku »

Zatím nebyl vložen žádný komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Formulář pro přihlášení

 
Registrace | Zapomenuté heslo

Rady a tipy

Jak opravit popraskaný porcelán

Pozorujete na svém oblíbeném hrníčku drobné prasklinky? Jemně popraskaný porcelán lze následujícím trikem opravit. Vložte popraskaný hrnek do hrnce s mlékem…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
svatky

Nazapomeňte poblahopřát

Dnes je 23.05.2022

Dnes 23.05 svátek slaví:
Vladimír

Zítra 24.05 svátek slaví:
Jana

Včera 22.05 svátek slavil:
Emil

© Na stará kolena | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2013 - 2022 Kontakt

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu nastarakolena.cz vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace