I svaly stárnou. Jejich slábnutí se dá předcházet. Prozradíme jak.

Štítky: | studie | prevence | stárnutí |
17.01.2023 | komentářů: 0
I svaly stárnou. Jejich slábnutí se dá předcházet. Prozradíme jak.

Každý člověk je jiný, a to platí i pro stárnutí těla. Přibývající věk se u různých lidí projevuje různými způsoby. V obecné rovině však platí, že s postupujícím stářím klesá síla svalů. Je nějaký způsob, jak slábnutí svalů předcházet? A co vypovídá stisk ruky o našich genech?

Možná jste si někdy v duchu pomysleli: „Ten člověk na svůj věk vážně nevypadá.“ A opravdu to nemuselo být jenom zdání – biologický věk se totiž může od našeho oficiálního věku lišit.

Právě na biologický věk se zaměřili vědci z americké Michiganské univerzity. Autoři studie konkrétně pracovali se slábnutím svalů.

Slabý stisk ruky je jako kouření

Tým výzkumníků vedený doktorkou epidemiologie Jessicou Faulovou a docentem fyzikální medicíny Markem Petersonem zkoumal po dobu osmi až desíti let téměř 1300 lidí ve středním a starším věku. Využívali k tomu proces metylace DNA, který poskytuje odhad tempa stárnutí. U účastníků studie se zaměřovali na pevnost stisku ruky, který má výpovědní hodnotu o síle svalů.

„Věděli jsme, že svalová síla je ukazatelem předpokladu dlouhověkosti, a naopak slabost je mocným ukazatelem nemocí. Ale vůbec poprvé jsme našli silné důkazy o souvislosti mezi svalovou slabostí a skutečným zrychlením biologického stárnutí,“ uvádí Peterson.

Podle Petersona jeho tým usiluje o to, aby lékaři na svých klinikách začali sledovat i sílu úchopu. „Málokdo se na to zaměřuje, ačkoliv existují stovky publikací ukazující, že síla úchopu je opravdu dobrým měřítkem zdraví,“ dodává.

Člověk se slabým stiskem ruky čelí zvýšenému riziku civilizačních chorob jako jsou bolesti páteře, srdeční nebo nádorová onemocnění, a to v podobné míře, jako kdyby kouřil.

Pohyb je nejdůležitější ráno

Proti slábnutí svalů se však dá účinně bojovat. „Důležitá je správná strava, ale na udržení zdraví do vysokého věku má největší vliv pravidelné cvičení,“ vysvětluje Peterson.

Vědci z univerzity v nizozemském Leidenu odhalili, že přínosy cvičení závisí na tom, v jaké denní době ho provozujeme.

Ze studie publikované lékařským časopisem European Journal of Preventive Cardiology (Evropský deník preventivní kardiologie) vyplývá, že pro předcházení nemocím jako jsou infarkt nebo mozková mrtvice je nejúčinnější ranní pohyb. Efekt je patrný jak u ranních ptáčat, tak u lidí, co rádi ponocují.

Cvičení po ránu vám tedy může pomoci od ochabování svalů a souvisejících chorob. A zároveň je to také způsob, jak začít den s energií, dobrou náladou a zlepšeným soustředěním.

 

zdroj foto: pixabay.cz


Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!

Sdílejte tento článek na Facebooku.



Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku »

Zatím nebyl vložen žádný komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Formulář pro přihlášení

 
Registrace | Zapomenuté heslo

Rady a tipy

Jak připravit řízky zdravěji?

Na štedrovečerní tabuli sice patří kapr, ale mnoho rodin smaží i kuřecí řízky. A jak je připravit zdravě a přitom chutně? Obalte maso místo ve vajíčku v…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
svatky

Nazapomeňte poblahopřát

Dnes je 21.04.2024

Dnes 21.04 svátek slaví:
Alexandra

Zítra 22.04 svátek slaví:
Evženie

Včera 20.04 svátek slavil:
Marcela

© Na stará kolena | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2013 - 2024 Kontakt | Nastavení cookies

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu nastarakolena.cz vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace