Z chůze lze poznat riziko demence

Štítky: | Alzheimerova nemoc | demence |
30.06.2022 | komentářů: 0
Z chůze lze poznat riziko demence

Podle způsobu chůze lze rozpoznat mnohé neduhy. Australští vědci přišli s varovným signálem, který se z ní dá vyčíst. Rok od roku pomalejší chůze může být časným příznakem úbytku kognitivních funkcí, které mohou vést až k demenci. Informoval o tom web aktuálně.cz.

Podle výsledků studie zveřejněné v časopise JAMA Network Open může být konstantní zpomalování chůze způsobené zmenšováním pravého hipokampu, části mozku, která je zodpovědná za učení, upevňování vzpomínek a prostorovou navigaci - tedy například schopnost zapamatovat si směr a orientaci.

Závěry studie odhalily, že největší pravděpodobnost rozvoje demence mají lidé, kteří chodí každý rok o pět či více procent pomaleji, nebo mají známky pomalejšího mentálního zpracovávání, píše server CNN. Podle doktora geriatrie a neurologie na lékařské univerzitě v New Yorku Joea Verghesea měli nejvyšší riziko výskytu demence lidé, kteří nejen pomaleji chodí, ale zároveň se u nich objevují určité známky úbytku kognitivních funkcí.

Jak ale server dodává, ne všechny příznaky o úbytku kognitivních funkcí předpovídají pozdější demenci. Podle Národního institutu pro stárnutí se pouze u 10 až 20 procent lidí ve věku starších 65 let s mírnou kognitivní poruchou rozvine během následujících let demence. Příznaky tak mohou zůstat stejné nebo se dokonce zlepšit.

Pomoc může cvičení

Souvislost mezi rychlostí chůze a poklesem paměti předpovídá i jiná metaanalýza složená z dalších studií, a to na základě dat téměř devíti tisíc dospělých Američanů. Navzdory zjištěním dysfunkce chůze nebyla považována za časný klinický rys u pacientů s Alzheimerovou chorobou.

I proto je důležité se zaměřit na prevenci. Dle jiných výzkumů může pomoci aerobní cvičení. To pomáhá zvrátit zmenšování mozku, které přichází spolu se stárnutím, a naopak pomáhá zvětšit již zmíněný hipokampus až o dvě procenta. V přepočtu to pak znamená oddálení jeho zmenšování v souvislosti s věkem až o dva roky. Mezi aerobní cvičení se dá zařadit svižná chůze, plavání, běh, jízda na kole i trenažeru či tanec a běh na běžeckém páse.

Zdroj foto: Pixabay.com


Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas novinky, aktuality a rady!

Sdílejte tento článek na Facebooku.



Komentáře ke článku

Přidat komentář ke článku »

Zatím nebyl vložen žádný komentář.

Vložit nový komentář

(nebude zveřejněn)
(nepovinné)

Formulář pro přihlášení

 
Registrace | Zapomenuté heslo

Rady a tipy

Jak uchovat rajčatový protlak?

Zbyl vám rajčatový protlak? Jak ho uchovat, aby déle vydržel? Když ho přendáme do sklenice se šroubovým uzávěrem, na povrchu posypeme troškou soli a…

zobrazit celou radu »

zobrazit všechny tipy »
svatky

Nazapomeňte poblahopřát

Dnes je 19.08.2022

Dnes 19.08 svátek slaví:
Ludvík

Zítra 20.08 svátek slaví:
Bernard

Včera 18.08 svátek slavil:
Helena

© Na stará kolena | vyrobil INET-SERVIS.CZ 2013 - 2022 Kontakt | Nastavení cookies